سامانه پایش بار و انرژی برق چابک

معرفی سامانه پایش بار و انرژی برق چابک

 

انرژی برق یکی از کلیدی‌ترین منابعی است که در کشور با هزینه قابل توجهی تولید می‌شود که نیازمند مدیریت بهینه مصرف است. مدیریت بهینه مصرف در موضوعاتی زیادی قابل اعمال است (مانند کاهش اتلاف انرژی در انتقال و توزیع برق، مدیریت مصرف مشتریان و بهینه نمودن تولید).
پایش هوشمند بار و انرژی به آن معنی است که بتوان به صورت لحظه‌ای یا در طول زمان در بخش‌های مختلف تولید، انتقال، توزیع و مصرف، بار و انرژی را مانیتور نمود که راه‌حل سنجیده‌ای برای تصمیم‌گیری را بتوان پیشنهاد داد. در حوزه برق منطقه‌ای که در بخش تولید و انتقال انرژی برق فعالیت دارد، محصولی به نام پایش بار و انرژی برق ارائه شده است که در بخش‌های مختلف امکان نظارت و مانیتورینگ را به متولیان می‌دهد.
پایش بار و انرژی چابک محصول نرم‌افزاری است که  شامل 4 بخش اصلی است که در حوزه های مدیریت مصرف بار و انرژی صنایع بزرگ، تولید پراکنده، برآورد بار و انتقال انرژی در سطح شبکه انتقال و فوق توزیع، قابلیت‌های مانیتورینگ، هشداردهی و گزارش دهی و در مواردی اعمال کنترلهای اتوماتیک را فراهم می‌نماید. محصول ارائه شده با دریافت آنلاین مقادیر قرائت شده از هزاران کنتور در سطح شبکه انتقال و فوق توزیع از طریق سامانه ملی مرتبط، انباره‌‍ای از داده‌ها را فراهم نموده که امکان پردازش و تحلیل داده ها را برای برآوردن اهداف خود، فراهم می نماید


1. ارزش­های طرح در ارتباط با جامعه

نتایج طرح در مسیر بهینه شدن مصرف انرژی برق ارزشمند است که در نهایت منجر به کاهش خاموشی‌ها و پایداری مصرف انرژی برق در سطح جامعه خواهد شد.

 

2. مشتری یا ذینفعان بالقوه

شرکت های برق منطقه ای، صنایع بزرگ

 

3. سازمان/ارگان/شرکت سرمایه گذار یا حامی

شرکت برق منطقه ای غرب