پنجره واحد خدمات دانشگاهی - آزمایشگاه معماری سازمانی

پنجره واحد خدمات دانشگاهی
مقدمه
درگاه (پنجره) واحد خدمات الکترونیکی به عنوان یکی از سامانه های مهم در معماری مطلوب سازمانهای الکترونیکی نقش مهمی در ایجاد ارتباط و مشارکت مخاطبین یک سازمان دارد. درگاه(پنجره) واحد خدمات در واقع یک سامانه ارتباط با مخاطبین یک سازمان است که در کنار پورتال سازمانی نقش ارائه خدمات مطلوب به مخاطبین را برعهده دارد. به عبارت دیگر ویترینی است که از طریق آن مخاطبین به اطلاعات و خدمات یک سازمان، دسترسی خواهند داشت.
پنجره واحد خدمات در یک نگاه
کارکردهای اصلی پنجره واحد خدمات را در شکل زیر ببینید

اهداف کلی پنجره واحد خدمات
وجود سامانه های مختلف که عموما در سازمان ها استفاده می شوند و هر کدام تمرکز خود را روی الکترونیکی نمودن فعالیت ها و فرآیندهای سازمان قرار داده است، آن چه که تاحدی مغفول مانده است نحوه تسهیل دسترسی به قابلیت ها و امکانات یک سازمان برای مخاطبینی است که خارج از سازمان می باشند. بر این اساس اهداف کلی مورد نظر برای پنجره واحد خدمات الکترونیکی به صورت زیر است:
پنجره واحد خدمات هوشمند دانشگاهی چیه؟
دورنمای قابلیتها در سامانه پنجره واحد خدمات به صورت عمومی
سامانه های پنجره واحد خدمات الکترونیکی دارای دورنمایی هستند که بتوانند مشارکت مخاطب را با سازمان در حالت کلی به وجود آورند. مجموعه قابلیت های زیر دورنمای از سامانههای پنجره واحد خدمات به طور کلی در سازمانی است که معماری سامانههای خود را بر اساس پنجره واحد خدمات، تنظیم نموده است.